Een online marketing strategie in 5 stappen

online marketing strategie

Een online marketing strategie is essentieel als je jouw online marketing doelstellingen wil behalen. Door enkel en alleen af en toe wat te plaatsen op je website of social mediakanalen, kom je er helaas niet. Dus wat is een online marketing strategie nu precies? En hoe stel je een goede strategie op waarmee je je online doelstellingen behaald? In dit blog krijg je van ons een online marketingstrategie in 5 stappen.

Wat is een online marketing strategie?

De online marketing strategie is een onderdeel van de complete bedrijfsstrategie. Een online marketing plan is echter volledig gericht op al je online activiteiten en de online middelen die je inzet. Met een online marketing strategie bepaal je de doelstellingen van je online marketing op een bepaalde termijn. Daarnaast stel je ook vast welke middelen je gaat gebruiken om deze doelen te bereiken.

Online marketing strategie in 5 stappen

Om de online marketing strategie in goede banen te leiden, is het handig om het geheel in 5 stappen op te splitsen. De volgende 5 stappen vormen de basis van al je online marketing activiteiten.

  • 1: bepaal je doelstelling
  • 2: stel je doelgroep samen
  • 3: formuleer je content strategie
  • 4: kies je online kanalen
  • 5: ontwikkel je conversiestrategie

Voordelen strategie

Door van tevoren met deze 5 stappen een online marketing strategie te bepalen, bezorg je jezelf een aantal fijne voordelen. Ten eerst zorg je ermee voor gerichte communicatie. Je weet nu immers wie je wanneer, waarmee en op welke manier aan wil spreken. Het voorkomt dat je met je ogen dicht ‘maar een beetje in het rond schiet’. Daarnaast heb je met een goede online marketing strategie een erg groot bereik. Zo’n beetje iedereen is wel online tegenwoordig. Je kunt eenvoudig de juiste plek online vinden om het juiste product aan de juiste man te brengen. Denk maar aan kleding verkopen via een kleding pagina op Instagram. Tot slot kun je met al je online marketing activiteiten data bijhouden. Deze data kun je gebruiken om te zien welke activiteiten het meest effectief zijn. Zo stuur je je strategie eenvoudig bij waar dat nodig is.

Blijf op de hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van het laatste digitale nieuws? Houd dan vooral onze blogpagina goed in de gaten voor de laatste updates.